Op 26 oktober vindt eenmalig een aanvullend programma plaats op de gewijde jazzgrond van De Kaap, op loopafstand van de hoofdlocaties op De Kop. Hier komen impactvolle concepten van de afgelopen decennia nog éénmaal terug. Zoals Crime Jazz: georganiseerd door Philip Powell (oprichter van BIRD, winnaar Rotterdamse Laurens Penning 2018) en kunstcurator Sasha Dees, waarbij vormen van spoken word afwisseld worden met hiphop, jazz, folk, soul en andere stromingen. Ook de NuMoonLabs van begin deze eeuw waren een viering van muzikale zoete inval: instantly composed, gedurfd en vooruitstrevend, onder leiding van Hanyo Van Oosterom, programmeur van Dizzy en Grounds, en organisator van het World Port Jazz Festival. Tot slot hosten toonaangevende musici, zoals Eric Vloeimans en Ghasem Batamuntu, een podium.s

De kleur van jazz in al zijn mooie vormen en maten

Mike Bindraban, gast-hoofdprogrammeur van Festival Jazz International Rotterdam 2019, legt uit: “Door Sophie Blussé van Jazz International ben ik gevraagd om als hoofdprogrammeur in beginsel deze editie van het festival vorm te geven. Het thema is de viering van honderd jaar jazz in Rotterdam. […] Ik heb gekeken naar wat voor jazz de laatste dertig jaar voor mij Rotterdam heeft vormgegeven. En wat is de kleur van jazz in al zijn mooie vormen en maten. Wat is dat nou? Dat is heel veel urban, dat is hiphop, dat is multi-cultureel, dat is divers. Dat is een beetje de smaak van Rotterdam voor mij. […] We gaan bijvoorbeeld weer iets met Crime Jazz doen. Dat is een mix van ‘spoken word’, hiphop, beeldende kunst en geïmproviseerde muziek. Dat waren destijds legendarische avonden die o.a in Rotown, maar ook op andere plekken in de stad maandelijks werden georganiseerd.  

[bron: “Projazz en prodroom” – interview met Mike Bindraban van Jazzradar.com]